Kihisen ihan nahoissani kaikesta uudesta, mitä saimme kokea viikonlopun aikana Marseillessa järjestetyssä pohjois-afrikkalaisten kristittyjen tapaamisessa.  Ensinnäkin meitä oli aika joukko.  En ole vielä saanut tarkempaa lukua tilaisuuksiin osallistuneista, mutta noin 200 arvelen itse!

Algerian protestanttisen federaation johtaja

Yllä mainitun federaation johtaja, Mustafa Krim, jota saimme pitää vieraanamme, toi meille todella ihmeellisiä uutisia.  "Median kautta evankeliumi on levinnyt räjähdysmäisesti.  Televisio on keino viedä evankeliumia eteenpäin.  Ja sen lisäksi jokainen voi osallistua evankeliumin eteenpäin viemiseen pienenkin tietokoneen avulla." 

Taistelu on ollut ja on rankkaa ja on ollut sitä jo 20 vuotta.   Maan hallitus on hermona.  Tizi-Ouzoun kabilialueella (kabilit ovat berberejä ja maan ensimmäisiä asukkaita ennen islamin valtausta) on 25 seurakuntaa, mutta hallitus on järjestänyt samalle alueelle 800 moskeijaa.  Maan pääkäupungissa ei ole läheskään tuota määrää moskeijoita.

Televisio jumalanpalveluskeskukseksi

"Monet ihmiset ovat ostaneet oman pienen televisionsa, että he saavat muita häiritsemättä katsella kristillisiä ohjelmia."  Tizi-Ouzoun suurimmassa seurakunnassa on 1000 jäsentä, joilta puuttuu asianmukaisia kokoontumispaikkoja.  "Tässä myös näen television tulevaisuuden.  Perheet jäävät kotiin television ääreen jumalanpalvelusta katsomaan, koska kirkoissa ei ole tilaa.  Onhan näistä 50 % kristittyjä nimenomaan kuultuaan evankeliumin televisiosta."  Ja miltei loput 50 % ovat kuunnelleet radiota tai käyttäneet tietokonetta.  

Tilaongelman lisäksi kabilit tarvitsevat ehdottomasti raamatunopetusta.  "Pastori tietää tuskin enemmän raamatusta kuin häntä kuuntelevat", murehtii Mustafa.  "Tässäkin satelliittitelevisio on auttamassa jakaen opetusta."

Kristittyä ei hyväksytä edes hänen kuoltuaan

Television välityksellä uskoon tullut mies kuoli.  Jo sitä ennen hänen isänsä oli tehnyt hänet perinnöttömäksi.  Miehen hautaamiseksi ystävät menivät kunnan muslimien hautausmaalle kysyen, jos he voivat haudata miehen sinne.  "Meidän hautausmaalle ei haudata koiria", oli kova vastaus.

Mies itse olisi toivonut saada haudan entisen kotinsa maa-alueelle.  Tällaista tapahtuu edelleenkin Algeriassa, mutta kuolleen isä ei millään suostunut moiseen häväistykseen.  Miehen hautaamisessa oli niin monta ongelmaa, että en nyt kerro sitä loppuun.  Mustafa kertoi tämän vain näyttääkseen millaisten ongelmien kanssa hän taistelee.

Mihin Algeria on matkalla?

Mustafan mielestä voimme esittää oikeutetusti seuraavan kysymyksen: "Ovatko nykyiset vallankumoukset rukousten tulosta?"  Mahdollisuudet Jumalan Sanalle ovat nyt suuremmat.  "Liikkeessä on Jumalan Henki mukana.  Jos demokratiaa ei tule, niin ainakin moni on kohdannut Jeesuksen liikehdinnän tiimellyksessä."  Ajattelutavat ovat muuttuneet.  Ainakin kabilien keskuudessa "islamin peite on pudonnut".  Takaisinpaluuta entiseen ei enää ole.